" והיה פריו למאכל ועלהו לתרופה", יחזקאל, (מז, יב)

רפואה טבעית1

"יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך", היפוקרטס

רפואה טבעית2

רפואה טבעית3

"העיניים משקפות את מצבו של הגוף", היפוקרטס

רפואה טבעית4

"קודם המילה, אח"כ הצמח ובסוף הסכין", היפוקרטס

רפואה טבעית5


עבודת ניקיון- נא לא להפריע!

מאת נירה שניידר

לימודי רו-פוד- ניקוי הגוף

לימודי נטורופתיה ותזונה טבעית אינם עוסקים רק במה כן ובמה לא רצוי לאכול, אלא במכלול הרחב של השפעת התזונה על גופנו. אחד הדברים המעניינים שכדאי לדעת הוא שהגוף שלנו מנקה את עצמו מרעלים באופן טבעי וכחלק מהשגרה היומיומית שלנו.  החכמה היא פשוט לדעת איך לתת לתהליך ההכרחי הזה לקרות באין מפריע-  מומלץ כמובן גם לתמוך בתהליך.

על תמיכה בתהליך הניקוי הטבעי של הגוף
תהליך התנקות מרעלים הוא חלק קבוע וטבעי מן הפעילות המטבולית של הגוף. פעולתו התקנית של המנגנון המולד הזה היא תנאי הכרחי לשמירה ולשיפור בריאות הגוף והנפש. ניתן  לתמוך בתהליך זה, כאשר לא חוסמים ומעכבים את פעילותו של  מחזור הניקוי. יכולת הגוף לטפל במזון החודר אליו ולהרחיק את חומרי הפסולת המיותרים (עיכול, ספיגה, הטמעה) תלויה בשלושה מחזורים המבוססים על תפקודי הגוף. פעולות אלה מתבצעות בשלושה מחזורים שונים לאורך כל שעות היממה, אבל כל אחד מן המחזורים נמרץ יותר בחלק מסוים של היממה. 

12:00  –  20:00  מחזור ההקניה
בפרק זמן זה מתבצעות פעולות האכילה והעיכול. זהו הזמן לאכול את הארוחה העיקרית של היום  (בהתאם לתחושת הרעב, כמובן) ורצוי קרוב ככל האפשר לשעת הצהריים.

20:00  -  04:00  מחזור הספיגה  וההטמעה
בפרק זמן זה מצוי המזון בתוך הגוף, ויש לאפשר את ספיגת ערכי התזונה המשתחררים ממנו. תהליך הספיגה תלוי בכניסת המזון למעיים. במצב האופטימאלי אמור המזון להיכנס למעי שלוש שעות לאחר האכילה, אז הוא מוכן לספיגה. חשוב, אם כן, שהמזון יגיע למעיים לפני שעת השינה, זאת על מנת שתהליך הספיגה יושלם לפני שהגוף מתחיל את פעולת  המחזור הבא.

04:00 – 12:00   מחזור הניקוי
במחזור זה, מרבית האנרגיה הגופנית מושקעת בניקוי הגוף מחומרי פסולת שאינם נחוצים לו ויכולים לשבש את פעילותו התקינה. חומרים רעילים אלו באים משני מקורות:  רעלים פנימיים שהם תוצר לוואי  של הפעילות הנורמלית של המערכת המטבולית ורעלים חיצוניים החודרים לגוף ממקורות חיצוניים כמו אוויר מזוהם, מזהמים במים, חומרי צבע, חומרי טעם, חומרים משמרים ועוד אלפי רעלים אחרים. פעילות הניקוי מרעלים הנה חיונית מכיוון שגופנו אינו בנוי להתמודד עם הכמות העצומה של רעלים שאליהם אנו חשופים כיום, והאנרגיה הגופנית הטבעית המיועדת לתהליך זה שוב אינה מספקת.

ד"ר אלחנדרו בספרו "ניקוי רעלים" כותב כך: 
" כל מולקולת רעל יוצרת שרשרת תגובות שהולכת ומתפשטת, כמו אדווה סביב אבן שהושלכה לתוך אגם שקט. כשם שאפשר לעקוב אחרי האדווה עד למרחק רב, כך אפשר לעקוב אחרי העקבות הכימיים של כל רעל זמן רב אחרי שזה הפעיל את שרשרת האירועים. אבל סערה טרופית מעל לאגם היא דבר שונה לגמרי. מיליוני  טיפות, שכל אחת מהן יוצרת אדווה שמתנגשת באחרות, אינן מאפשרות לצופה להבחין בין אדווה אחת לשנייה. למעשה, כשהסערה מחמירה באמת אין כבר יותר אדוות. פני האגם מקבלים מראה חדש לגמרי." ואכן- בריאותו של האדם בחברה המערבית קיבלה "מראה חדש לגמרי" מכפי שהיא אמורה להיות.

אז מה רצוי  לעשות על מנת לתמוך בפעילות מחזור הניקוי?
לצרוך מזון עתיר מים!
במידה ואוכלים בשעות מחזור הניקוי, רצוי לאכול מזון עתיר מים, הדורש אנרגיה מינימלית ממערכת העיכול. את עודפי האנרגיה שנחסכה בתהליך העיכול, יפנה הגוף לניקוי.
אכילת מזון עתיר מים  תזרז ותמריץ את  סילוק חומרי הפסולת מהגוף. המים הנמצאים במזון (אין הכוונה למי השתייה) הם אחד מיסודות החיים. גוף האדם, כמו הפלנטה שאנו חיים בה מכיל 70 אחוז מים. מכאן ניתן להסיק שגם התזונה שלנו אמורה  להכיל שבעים אחוז מים. מזון המכיל כמות זו של  מים נקרא  מזון עתיר מים. פירות וירקות טריים הם היחידים הנחשבים כמזונות עתירי נוזלים.
מכאן שפירות וירקות חיים אמורים להוות את עיקר מזוננו, ויתר סוגי המזונות יהיו דגנים מלאים, קטניות, זרעים, אגוזים, שקדים, נבטים, נבטוטים ואצות ים.  מזונות אלה נחשבים כמזונות מרוכזים. זאת אומרת  ששני שלישים  מהתזונה היומית תורכב מפירות וירקות חיים ושליש אחד ממזונות מורכבים. 
המים המצויים בפירות ובירקות  ממלאים שני תפקידים חשובים מאוד: הזנה וניקוי – תפקידים שמי השתייה אינם מסוגלים לבצע. המים הנמצאים בפירות ובירקות  מכילים את כל ערכי התזונה העונים על צורכי הגוף והם גם נושאים את רכיבי התזונה ומוליכים אותם למעיים, שם הם נספגים. בדרכם חזרה הם מסלקים את עודפי הפסולת.
ככל שמרבים באכילת מזונות עתירי מים תחושת הצמא פוחתת, שכן המים המצויים בפירות ובירקות יכולים לספק את צורכי רוויית הגוף. כאשר הגוף ניזון בעיקר ממזונות מרוכזים ומעובדים  הוא  "זועק" למים ואז תחושת הצמא גוברת. שתיית מים  בנפרד מדללת את  מיצי העיכול ועל ידי כך מאיטה את תהליך העיכול ואת קצב סילוק חומרי הפסולת.

ד"ר נורמן ו. ווקר בספרו NATURAL WEIGHT  CONTROL כותב:
"כל צמח, ירק, פרי אגוז וזרע בצורתו הטבעית הוא מעשה מרכבה של מולקולות ואטומים. בתוך האטומים והמולקולות הללו מצויים מרכיבי החיים, המוכרים לנו בשם אנזימים. האנזימים אינם דבר, או ישות, אלא הם עקרון החיים המצוי באטומים ובמחלקות של כל תא חי.
אנזימים בתאי גוף האדם הם כמו  האנזימים בתאי הצמחים, והאטומים שבגוף הם כמו האטומים שבצמחים. כאשר הגוף זקוק לאטומים מסוימים כדי לבנות מחדש את תאיו, נכנס לפעולה מעין כוח בנייה מגנטי,  המרכיב תאים בגופנו מאותם רכיבים אטומיים שמקורם במזונות החיים שאנו אוכלים". 

אז איך עושים את זה?
יש להקפיד כי שבעים אחוז מהתזונה הכללית יורכב מפירות וירקות חיים. סלטים, מיצים טריים, שייק פירות, שייקים ירוקים (עלים וירקות ירוקים עם תפוח עץ או תמר טחונים בבלנדר עם מעט מים לצורך קבלת המרקם הרצוי). את הפירות, מיצי הפירות, ושייקי הפירות יש לאכול משעות הבוקר עד לשעה 12:00 בצהריים ( זמן מחזור הניקוי). למיצי הפירות תכונה מנקה באופן מיוחד.
את ארוחת הצהריים והערב יש להתחיל עם סלט ירקות  בתוספת סוג אחד של מזון מרוכז כמו: מנת קטניות (עדשים וכל סוגי השעועית למיניהם)  מנת דגן מלא (קינואה, דוחן, אורז מלא, כוסמת ירוקה, אורז בר ועוד) זרעים כתוספת לסלט.
לארוחות ביניים: אגוזים, שקדים ושייקים ירוקים.

בשלבים הראשונים  תיתכן אי-נוחות גופנית , כמו: כאבי בטן, נפיחות, גזים, עייפות, תחושת רעב, כאבי ראש, בחילות עצירות, שלשול  ועוד… יש להתייחס אליהם כאל שלב מעבר ולראות בהם כדרכים שונות של ניסיון הגוף להיפטר מהרעלים. תופעות אלו אמורות לחלוף תוך ימים ספורים עד מספר שבועות –תלוי כמובן במידת ההרעלה ובמשתנים נוספים אחרים, כמו: גיל, מצב בריאותי, מצב נפשי ועוד. בתום תקופת מעבר זו ניתן יהיה להבחין בשיפור רב בתפקודי הגוף, בעלייה ברמת האנרגיה, בירידה במשקל, בהתגברות על ליקויי בריאות כמו אלרגיות, עצירות, כאבי ראש, מיגרנות, צרבת ועוד.

חשוב להדגיש באופן מיוחד שכמו בכל דרך  – גם דרך זו אינה מתאימה לכל אחד, במיוחד לאלה הלוקים בבעיות בדרכי העיכול. יש להיוועץ עם מומחה לבריאות הטבעית לפני תחילת התהליך.

 המחברת: נירה שניידר M.A., תזונאית, מומחית לריפוי טבעי.
כתובת האתר של נירה: www.nirasnaturalway.com

בקרוב ייפתח קורס להדרכת מדריכים קולינריים בשיטת ה- Raw Food בהנחייתה של נירה שניידר במסגרת לימודי Raw Food במכללת רידמן, לפרטים מלאים באתר המכללה לחצו כאן.