" והיה פריו למאכל ועלהו לתרופה", יחזקאל, (מז, יב)

רפואה טבעית1

"יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך", היפוקרטס

רפואה טבעית2

רפואה טבעית3

"העיניים משקפות את מצבו של הגוף", היפוקרטס

רפואה טבעית4

"קודם המילה, אח"כ הצמח ובסוף הסכין", היפוקרטס

רפואה טבעית5


מכל מלמדיי השכלתי ומתלמידיי יותר מכולם

מאת רוני חסון

לימודי תזונה טבעית- מכל מלמדיי השכלתי

לימודי תזונה טבעית משפיעים באופן טבעי על  חייהם האישיים של הסטודנטים אשר מבצעים פעמים רבות שינויים – לעתים קלים ולעתים משמעותיים בהרגלי האכילה ובתזונה שלהם. מעניין לקרוא כיצד רוני חסון, מרצה במגמת לימודי תזונה טבעית של מכללת רידמן, עברה מהפך אישי תזונתי בזכות שיחות שניהלה עם הסטודנטים בכיתות שבהן למדה ומדוע בחרה בתזונה המבוססת על מזון מהצומח.

נעים מאוד, אני רוני. אני תזונאית, מרצה בקורסים "מבוא לתזונה נבונה", "מבוא למדעי החיים" ו"השמנה והרזיה" במכללת רידמן, ובשנה האחרונה עברתי מהפך אישי-תזונתי: שינוי בצלחת, בראש ובנפש.

אחרי שנים של מחשבות ותהיות הגיעה ההחלטה- אני הופכת להיות טבעונית. נמנעת ממזונות מהחי. מעכשיו – "רק" ירקות, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים, גרעינים וזרעים, משקה ("חלב") סויה, סייטן וכו'…

למה? גם בזכות הסטודנטים שפגשתי בשנים בהן אני מרצה במכללה. בכל קורס שלימדתי היה את הסטודנט/ית שבתגובה לדברי בשבח מוצרי החלב אמרו "אבל חלב פרה מיועד לעגל", "אנחנו החיה היחידה שאוכלת מוצרי חלב (ועוד של חיה אחרת) גם בבגרות". והתגובה שלי הייתה "כרגע המידע המחקרי הקיים מצביע על היתרונות הבריאותיים שבמוצרי חלב".

אבל המחשבות התפתחו, התהיות עלו, סימני השאלה סומנו.
החלטתי לבחון את המזון שלי לא רק כאשר הוא בצלחת, אלא גם לפני כן-מהיכן הוא מגיע? איך הוא מיוצר? והאם מישהו סבל רק כדי שלי יהיה 'טעים'? וזה לא שלא למדתי על תהליכי הכנת מזון מההיבט התעשייתי (זיכוך שמן, מיצוי קנה/סלק סוכר וכו'), אבל החלטתי לבדוק ובעיקר בחרתי לראות את הנעשה בתעשיית חיות המשק.

הידע קיים. מרגע שבחרתי לדעת לא הייתה דרך חזרה. המראות מחרידים. השעבוד טוטאלי. ההחלטה הייתה קלה-אני לא רוצה יד בדבר הזה. יש מספיק דברים טעימים מן הצומח ואני יכולה להסתדר מצוין עם מקורות לברזל, סידן, חלבון ואבץ מצמחים.

האמנם?
חיפשתי. ומצאתי. נייר עמדה של ארגון התזונה האמריקאי (ADA – American Dietetic Association) משנת 2009 אשר מסכם את הידע המחקרי שנאסף עד כה בנוגע לתזונה המבוססת על מזון מן הצומח:
"דיאטות צמחוניות בנויות כהלכה, ובכללן דיאטות צמחוניות או טבעוניות לגמרי, הן בריאות, מספקות מבחינה תזונתית, ועשויות לספק יתרונות בריאותיים במניעה של מחלות מסוימות ובַטיפול בהן. דיאטות צמחוניות בנויות היטב מתאימות לבני אדם בכל שלבי החיים, כולל היריון, הנקה, ינקות, ילדות ונעורים, והן מתאימות גם לספורטאים".

עוד עפ"י נייר עמדה זה, היתרונות הבריאותיים שנצפו בקרב אנשים שתזונתם מתבססת על מזונות מן הצומח:
שיעורי סרטן נמוכים יותר, רמות LDL נמוכות יותר (רמות גבוהות של רכיב זה בדם מהוות גורם סיכון למחלות לב), סיכון מופחת לתמותה ממחלות לב, לחץ דם נמוך יותר, BMI נמוך יותר (BMI הוא היחס בין המשקל לגובה בריבוע והוא מהווה מדד להשמנה), שיעורים נמוכים יותר של סוכרת וצריכה גדולה יותר של פירות, ירקות, דגנים מלאים ורכיבי תזונה חשובים כמו סיבים תזונתיים, מגנזיום, אשלגן, ויטמין C, ויטמין E ועוד. 

שפשפתי את עיניי, הייתכן? זה הרי מה שאני מאחלת לכל הציבור, זו מטרתנו היום כמטפלים בעולם המערבי: פחות סוכרת, פחות סרטן…

כאן ההחלטה כבר שלמה. וידאתי שזה בריא ובטוח, גם מהיבט האקולוגיה והקיימוּת זה מתבקש, העמקתי עוד בנושא התזונתי והבנתי שוויטמין B12 אני חייבת לקחת כתוסף תזונה, שהתאמות מסוימות בתזונה חייבות להיעשות ו… יצאתי לדרך.

למרבה ההפתעה שינוי ההרגלים לא היה מורכב מדי. יותר ירקות ופירות, היכרות עם קטניות נוספות, יותר בישול ביתי ממזון גולמי, נו…? שוב היתרונות בשינוי שאני עוברת ניכרים בבירור. לקחתי את המהלך למקום יצירתי במטבח: מתכונים חדשים, קרקרים תוצרת בית, קינוח עם שמן קוקוס, ממרחים מופלאים בסנדוויץ' (פסטו עם קשיו, ממרח ארטישוק, עגבניות מיובשות וכמובן החומוס האהוב עליי). כנראה שאמונה בדרכך הופכת גם שינוי כזה מהותי לקל לביצוע.

ומה השתנה? אני מרגישה טוב. ערנית יותר. כמו תמיד-ממשיכה לעקוב אחר בדיקות דם (חושבת שלכל אחד כדאי זאת), ומאושרת. אין תחושה טובה מזאת-לבנות את ה"אני מאמין" שלי מתוך מחשבה, חקירה, היגיון.

אני שלמה עם הדרך שבחרתי לי, ולעבודתי במכללת רידמן חלק נכבד בבחירתי זו, ועל כך אני מודה. בזכות הלמידה המשותפת עם הסטודנטים בכיתה אני ממשיכה ללמוד ולהתפתח, לשאול שאלות ולחפש תשובות.

אני מצאתי את התשובה שלי-תזונה מבוססת על מזון מן הצומח.

באהבה ובהערכה רבה,
רוני חסון

 

המחברת: רוני חסון B.Sc. Nutrition , דיאטנית קלינית, רכזת קידום בריאות בעמותת אשלים, מרצה ומעבירה סדנאות בנושאים של לימודי תזונה טבעית. מרצה בביה"ס ללימודי רפואה טבעית של מכללת רידמן.