" והיה פריו למאכל ועלהו לתרופה", יחזקאל, (מז, יב)

רפואה טבעית1

"יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך", היפוקרטס

רפואה טבעית2

רפואה טבעית3

"העיניים משקפות את מצבו של הגוף", היפוקרטס

רפואה טבעית4

"קודם המילה, אח"כ הצמח ובסוף הסכין", היפוקרטס

רפואה טבעית5


כולם חולים בשפעת- איך להתגונן? שבעה צעדים מומלצים

מאת גילה ארזי

Fotolia_11915229_Subscription_XL

אחד מהעקרונות החשובים הנלמדים במסגרת לימודי נטורופתיה הוא שמירה על הבריאות ומניעת מחלות עוד בטרם התפתחו. גילה ארזי, נטורופתית ומרצה בכירה במגמת לימודי נטורופתיה של מכללת רידמן,  ממליצה על שבעה צעדים כדי להקדים תרופה למכה ולחזק את מערכת החיסון שלנו כך שנצליח להימנע מהשפעת או לפחות להתמודד איתה במהירות וללא סיבוכים מיותרים אם כבר חלינו בה.

מערכת חיסון בריאה וטובה יכולה להתמודד עם מחלות החורף. הרפואה הקונבנציונלית ממליצה על חיסון לאנשים חולים או בעלי מערכת חיסון ירודה. הרפואה המשלימה ממליצה לאנשים בריאים לתחזק את מערכת החיסון ולנקוט בצעדים למניעה ובצעדים שיאפשרו להם להתגבר מהר יותר על מחלה קיימת כדי למנוע סיבוכים.

1. מערכת החיסון מושפעת ממערכת העיכול או במילים אחרות: חולשה של מערכת העיכול פוגעת ביכולת של הגוף להתמודד עם פתוגנים חיצוניים כי היא עסוקה בעיקר בלוחמה בפתוגנים במעיים. ולכן כצעד ראשון מומלץ לפעול לחיזוק הפלורה הידידותית: הן על ידי נטילת פרוביוטיקה והן על ידי אכילת מזונות שפוגעים בחיידקים הפתוגנים כמו למשל שום ואורגנו.
יש להימנע ממזונות שמחזקים פתוגנים כמו מזונות עתירי סוכר לבן ושומן רווי ולהעדיף מזונות עשירים בנוגדי חמצון כמו פירות וירקות טריים. מומלץ לדאוג למזונות עשירים באומגה 3 כמו דגים וזרעי פשתן שהינם מחזקי חיסון. מומלץ להוסיף תבלינים כמו כורכום, הל, ציפורן, קינמון וג'ינג'ר שמאד מחזקים את הגוף.

2. צעד שני הוא חשיפה לשמש על מנת לייצר ויטמין די. ידוע שהיום לכולם יש חוסר בוויטמין די ובמדינה כמו שלנו אין בעיה להיחשף לשמש למשך עשרים דקות ביום, ומי שמתקשה בכך יכול לקחת תוסף. העיקר הוא לא להישאר בחוסר כי זה מחליש מאד את מערכת החיסון.

3. צעד שלישי הוא הקשבה לגוף. כשעייפים -  לנוח, לישון. חוסר שעות שינה מחליש מאד את מערכת החיסון. שינה טובה היא כלי נפלא לטיפול ולמניעה של מחלות.

4. צעד רביעי- להוריד את רמת הסטרס. לחפש דרכים מגוונות להירגע: נשימות, מדיטציה, יום חופש, צמחי מרפא לטיפול בחרדות, במתח , בקשיי שינה, פרחי באך לאיזון, חליטות של תה.

5. צעד חמישי- פעילות גופנית- טיפול מונע מעולה. הפעילות משפרת את זרימת הדם והלימפה ובעצם עוזרת למערכת החיסון לפעול. בזמן מחלה אקוטית חשוב לא לאמץ את הגוף אלא לאפשר להקפיד על מנוחה ועל שתייה של נוזלים.

6. צעד שישי למניעה של מחלות הוא היגיינה. יש לרחוץ ידיים לפחות חמש פעמים ביום, להימנע ממקומות סגורים והומים, להימנע מביקור בבתי חולים, ואם אתם הבוסים לשלוח עובדים חולים הביתה.

7. צעד שביעי – לפנות למומחה ברפואה משלימה כדי לבחור את הדרך הטובה ביותר לחזק את הגוף. המומחה יבחר בשיטות שונות שכוללות תוספי תזונה כמו צמחי מרפא אדפטוגנים וצמחים שמוכחים כמחזקי חיסון כמו ג'ינסנג סיבירי, ריישי, אכיניציאה, פרופוליס, סמבוק, הן בכמוסות, בטינקטורות או בחליטות. בעת מחלה יש לצרוך את אותם תוספים או צמחים במינון גבוה כדי לקצר את משכה ולמנוע סיבוכים. מטפל מומחה יוכל גם להמליץ לכם על ויטמינים מקבוצת הבי קומפלקס, או מינרלים כמו אבץ. טיפולים משלימים נוספים לחיזוק המערכת החיסונית הם: טיפול עם שמנים ארומטיים במבער לחיטוי ולשיפור הנשימה כמו לבנדר, אקליפטוס, לימון וטיפולי מגע, כמו: רפלקסולוגיה, עיסוי ודיקור שתמיד תורמים לתחזוקת  הגוף.