" והיה פריו למאכל ועלהו לתרופה", יחזקאל, (מז, יב)

רפואה טבעית1

"יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך", היפוקרטס

רפואה טבעית2

רפואה טבעית3

"העיניים משקפות את מצבו של הגוף", היפוקרטס

רפואה טבעית4

"קודם המילה, אח"כ הצמח ובסוף הסכין", היפוקרטס

רפואה טבעית5


הרזיה בצורה הטבעית

מאת סטודנטים במגמת לימודי תזונה טבעית

לימודי תזונה טבעית- הרזיה בצורה הטבעית

למה לא כדאי ללכת לישון מיד לאחר הארוחה? למה לא רצוי לאכול אורז לבן מדי יום ביומו? טל דובנקו ולורית קרן הן סטודנטיות המתמחות בימים אלו בקליניקה של מגמת לימודי תזונה טבעית במכללת רידמן. השתיים בחרו להרחיב את דעתנו בכל הקשור להרזיה באופן טבעי ומביאות בפנינו שלל עצות ורעיונות: מתכון בריא, טיפים חשובים, מחקר עדכני ומעניין, ספר מעניין בנושא, ועוד.

פתגם החודש:
"בבוקר תאכל כמו מלך, בצהרים כמו נסיך ובערב כמו אביון"  (הרמב"ם)

פינת המתכון הבריא:
"סופר- שייק"-  שייק ירוק בתוספת ספירולינה שעשיר בוויטמינים, מינרלים, אנזימים, אנטי אוקסידנטים, כל חומצות האמינו החיוניות ופיטונוטריאנטים רבים. מעולה לתהליכי ניקוי הגוף מרעלים, להעלאת החיוניות ולבריאות כללית של הגוף. מומלץ בתור ארוחת בוקר או ערב.

רכיבים: סלק, 3 גזרים, שומר, ג'ינג'ר טרי (חתיכה קטנה), אגס, חופן פטרוזיליה עם הגבעול, כפית אבקת ספירולינה, חצי לימון סחוט, כף זרעי פשתן טחונים או זרעי צ'יה.

אופן ההכנה:
1. סוחטים במסחטת מיצים קשה את הסלק, הגזר, השומר והג'ינג'ר.
2. מוסיפים לבלנדר את המיץ הסחוט יחד עם האגס, הפטרוזיליה, חצי לימון סחוט, כפית אצת ספירולינה, כף זרעי פשתן טחונים.
3. לבריאות 

(כל הזכויות שמורות לטל דובנקו)

המלצה על ספר:
"חילוף חומרים מנצח/ ד"ר מארק היימן MD. הוצאת פוקוס
ד"ר היימן, מומחה ברפואה ובתהליכי ריפוי, חולק עם קוראיו את סודות מיצוי הפוטנציאל של גופנו להפחתת משקל. בעזרת קריאת הספר המרתק הזה תלמדו כיצד ליישם את תכנית הבריאות החדשנית שלו, המבוססת על המילה האחרונה בתחום המחקר המדעי בנושא תזונה.     
הנוטריגנומיקה- המדע העוסק בדרך בה המזון שאנו צורכים "מדבר" עם הגנים שלנו. תכנית זו תסייע לכם לתכנת מחדש את גופכם ולהפחית משקל בצורה אוטומטית, באמצעות הפעלת המסרים המובילים להפחתת משקל ולבריאות טובה וכיבוי המסרים הגורמים להשמנה ולמחלות שונות.

 
הידעת כי…
שינה לאחר אכילה היא מתכון בטוח להשמנה.                                                                                                   
בזמן השינה, הגוף מאט את חילוף החומרים שלנו. שאריות האוכל שלא התעכלו מאוחסנות בתאים לשימוש מאוחר יותר- בצורת שומן. מומלץ להימנע מאכילה כשלוש שעות לפני שהולכים לישון, כך לגוף יש זמן לעכל את המזון ולהשתמש בו למטרות אנרגיה.

טיפים…
לחץ משמין, שלווה מרזה!
במצבי סטרס גופניים או פסיכולוגיים הגוף שלנו פועל כדי להגן על עצמו, ואחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות צבירת משקל. לא משנה כמה ספורט תעשו וכמה תקפידו על התפריט התזונתי, כל עוד הנכם מצויים בסטרס כרוני, לא תרזו. לכן כדי לשפר את חילוף החומרים שלנו ולרדת במשקל אנחנו חייבים ללמוד להירגע!                                                                                             

דרכים מומלצות להירגעות:
• פעילות גופנית
• יוגה
• מדיטציה
• תרגילי נשימה
• אימוץ גישה חיובית ואופטימית לחיים
• הורדת עומס במטלות היומיום
• בילוי עם חבר או בן זוג אהובים
• טיפולי מגע: שיאצו, רפלקסולוגיה, עיסוי שבדי וכד'
• פעילויות מרגיעות נוספות: שמיעת מוזיקה, ריקוד, טיול בחיק הטבע, עיסוק בתחביב אהוב.

מחקר עדכני:
"אכילת אורז לבן מעלה את הסיכון לסוכרת"  (ynet 15/5/12 )
חוקרים אמריקנים מצאו כי צריכה יומיומית של אורז לבן מעלה משמעותית את הסיכון ללקות בסוכרת מסוג 2. הסיבה: אורז לבן מכיל כמויות מעטות של ויטמינים וסיבים תזונתיים. כל 158 גרם אורז ביום, נקבע במחקר, מוסיפים 10% סיכון ללקות במחלה. (חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארוורד).

צמח החודש
ג'ימנמה / Gymnema silvestra
ג'ימנמה הוא צמח מטפס המגיע עד לגובה שמונה מטרים וגדל ביערות ובשטחים פתוחים בהודו, בסין ובשאר מזרח אסיה.
אחת העובדות המרתקות לגבי הצמח היא אופן פעולתו האנטי סוכרתית ע"י נטרול הטעם המתוק בפה. לאחר לעיסה של 2-1 עלי ג'ימנמה למשך דקה, טעימה של כפית סוכר נדמית כמו לעיסה של גרגרי חול ללא שום רמז לטעם מתוק כלשהו.
הצמח משמש בהודו במשך אלפי שנים לטיפול בסוכרת והוא אף ידוע בשימוש בעולם כצמח מפחית תיאבון וממתן את התשוקה לפחמימות ולטעם המתוק. הצמח מסייע למטופלים בעלי חשקים עזים למתוק.

קיים מחקר בו נבחנה האפשרות של טיפול בהשמנת יתר, תוך כדי שימוש במיצוי שהופק מג'ימנמה Gymnema sylvestre – כחלק מתהליך של ירידה במשקל – ללא עלייה חוזרת בתקופה שלאחר מכן. הניסוי נערך בעכברים במשקל עודף עם רמות גבוהות של שומנים וסוכרים בדם.

התוצאות היו חד משמעיות כאשר נצפו ירידות בכל מדדי השומנים בדם וברמות הסוכר, כמו גם במשקל ובמידת התיאבון. תוצאות אלו נתקבלו לאחר שלושה שבועות מתום נטילת הג'ימנמה, כך שלמעשה האפקט נשמר לטווח ארוך יותר ולא נצפתה נסיגה משמעותית, גם כאשר הטיפול נפסק.

והיו מזונותיך תרופותיך
גריסי פנינה
הגריסים הם שעורה שעברה תהליכי עיבוד שבמהלכם הוסרו ממנה הנבט והקליפה, אולם להבדיל מדגנים אחרים שעברו תהליכי עיבוד בגריסים עדיין נותנו חומרים מזינים כמו סידן, ברזל, אשלגן ומעט ויטמיני B.
הגריסים בעלי אינדקס גליקמי נמוך -36.
עובדה זו מסייעת לרוצים לרדת במשקל, בשל הספיגה האיטית של הסוכר אל הדם, הדבר מעניק תחושת שובע ממושכת ושמירה על רמות מאוזנות של הסוכר בדם.
את גריסי הפנינה מוסיפים למרקים וגם למזון תינוקות. הם מהווים בסיס לדייסות בריאות, ובקהילות יהודיות שונות הם מהווים מרכיב חשוב בנזיד החמין.
בבישולים שונים כמו מרקים, גריסי הפנינה מסמיכים את התבשיל/ המרק, לכן הוספתם צריכה להיות במסורה. קמח מגרגרי שעורה אינו טוב לאפיה.

תוסף החודש
דיאטת חומץ תפוחים-ider vinegar diet formula        של חברת NOW
שילוב אופטימלי של חומץ תפוחים, אצות ים, לציטין, ויטמין B6, כרומיום, סיבי גלוקומן ואשכוליות.
מטרתו לתמוך ולסייע בתהליך ירידה במשקל, להגביר תחושת שובע, לווסת את רמות הסוכר ולהפחית את הכמיהה למתוק.

מידע תזונתי לכמוסה אחת:
אבקת חומץ תפוחי עץ 250 מ"ג
ויטמין B6  3.5 מ"ג
כרומיום 100 מק"ג
לציטין 100 מ"ג
סיבי גלוקומנן 50 מ"ג
אצות ים 37 מ"ג
סיבי אשכוליות 15 מ"ג

 המחברות: טל דובנקו ולורית קרן- סטודנטיות המתמחות בימים אלו בקליניקה של מגמת לימודי תזונה טבעית במכללת רידמן